onsdag 10 november 2010

Kambodja

Nu har det hänt en del sen sist men jag ska försöka att få med det viktiga :P I fredags mötte vi upp GAP adventuers - gruppen för en genomgång av resan Kambodja-Vietnam(-Laos för vissa) och alla i gruppen är super trevliga och pratglada. Men det är bara jag och Maria som är från Sverige, dem andra är från England, Irland och USA, vi är 15 stycken i gruppen vilket är precis lagom. Sen åkte vi från Bangkok tidigt i lördagsmorse, vi åkte minibuss till gränsen mellan Thailand och Kambodja och där fick vi GÅ över till Kambodja, mycket konstigt :P sen fortsatte vi med minibuss till staden Siem Reap. Första kvällen där åkte vi ut till en familj långt ute på landet och åt middag där vi fick sitta på golvet, väldigt speciell upplevelse. Dagen efter åkte vi till ett stort tempelområde och gick på bland annat Angkor Wat tempel. Det var ganska intressant i början men sen blev det bara varmt efter ett tag och man visst inte riktigt vad allt var för vi hade ingen guide. Senare samma dag åkte vi ut med en båt till "Den flytande byn" det var riktigt kul att se, alla bor på floden och dem har skola, affärer och restauranger. Men det är jobbigt att se alla fattiga människor som tigger för man ska inte ge dem pengar men det är svårt när det är små barn som kommer fram till en. Människorna från Kambodja är så otroligt trevliga, det räcker man säger nä till dem en gång sen slutar dem fråga. Inte som något annat ställe jag varit på innan. Jack, GAP ledaren är själv från Kambodja och han är riktigt rolig och trevlig och hjälper en med allt man behöver och hans historier är så intressanta att lyssna på.
I måndags åkte vi buss hela dagen till Kambodjas huvudstad, Phnom Penh.I igår åkte vi till ett förre detta fängelse som nu är ett museum, fängelset användes under Pol Pot´s tid till att tortera människor som man trodde var spioner. Det var mycket intressant att se och höra för jag visste inte så mycket om Pol Pot innan. Vi åkte även till ett ställe som användes som massgrav där man lämnade alla döda människor och det var riktigt jobbigt att gå där för man kunde fortfarande se rester från ben och kläder från människorna som de lagt där. Sen på kvällen gick vi ut och åt och firade Kambodjas independence day och kollade på raketer. (:
Idag har vi åkt buss i fyra timmar till en liten stad som heter Sihanoukville som ligger precis vid stranden så efter lunch gick vi ner och badade, vilket var riktigt skönt! Sen åt vi middag på stranden och det var jätte mysigt!
Jag ska försöka skriva snart igen och lägga upp bilder när internetett funkar bättre :)