torsdag 25 november 2010

Hanoi - Vietnam -> Vientiane Laos

Efter Halong Bay åkte vi till Hanoi, huvudstaden i Vietnam. Det var en ganska stor stad så där fanns rätt mycket att se och göra men jag gillade inte det så mycket. Folket var inte speciellt trevliga när man gick på marknaden eller i butiker, ingen ville hjälpa en och när jag frågade om dem hade större skor än storlek 36 så kollade dem bara på mina fötter och sa nä! Vi var i Hanoi i två dagar och ena dagen gick vi runt och kollade lite i stan och den andra dagen gick vi till två olika museum, det ena skit dåligt och det andra riktigt intressant. I tisdags var vår sista dag med GAP gruppen och även om vi älskar Jack, vår guide, så var det rätt skönt att slippa vänta på alla hela tiden och va med samma personer alltid.
Igår gick vi upp tidigt för att ta taxi till flygplatsen i Hanoi, vi var där klockan 6, ca 7 började incheckningen till vårt flyg men när vi väl kom fram och skulle checka in visade sig att min kära syster inte kan stava till mitt mellan namn så biljetten stämde inte överens med mitt pass, sen hade vi inte fått något biljettnr utan bara ett bokningsnr så Maria fick springa iväg till biljettkontoret på flygplatsen för att få numret men hon fick bara ett nummer och vi behövde två! Personalen var väldigt otrevlig och ville inte hjälpa oss men till slut fick vi checka in så efter allt klydd och alla köer så var vi vid gaten 8.15 och flyget lyfte 8.30! Vi var rätt glada att lämna Vietnam faktiskt :P
Det tog bara en timme till Laos och när vi landade där så behövde vi pengar till visumet och en jätte snäll tjej som jobbade på flygplatsen lät mig gå igenom och ut för att ta ut pengar! Redan där kändes Laos som ett mycket bättre land! Vi har nu varit I Vientiane, huvudstaden i Laos i två hela dagar och vi älskar Laos lika mycket som Kamboja, folket är trevliga och hjälpsamma och här är mycket att se och göra, dessutom har vädret varit underbart!!!
Igår gick vi en jätte lång runda och kollade på tempel, byggnader och museum :) och idag gick vi också en jätte lång runda! Vi gick först till ett pool område för vi tänkte ha en slappdag vid poolen och sola, men där så tråkigt ut och där var inget folk så vi började leta efter en annan, så vi gick i ca 30 minuter och när vi kom fram så visade sig att den poolen hade stängt för två år sen! Tack så mycket Lonely Planet från 2007! :P Så vi tog en tuk tuk tillbaka till den första poolen och spenderade resten av dagen där! Riktigt skönt var det.
Idag kom GAP gruppen till vårt hotell, för vi har tydligen bokat samma :P Så vi träffade några stycken när vi åt lunch och vi kommer antagligen möta upp dem för att ta en öl ikväll :)